- Action
Παρέμβαση για την απρόσκοπτη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών με αναπηρία, με χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαίδευση

(Αρ. Πρωτ.: 1157)

ΘEMA: «Άμεσες προσλήψεις για την κάλυψη των σημαντικών αναγκών σε προσωπικό στα δημόσια ειδικά και γενικά σχολεία που στερούν το δικαίωμα μαθητών/τριών με αναπηρία, χρόνια/σπάνια πάθηση ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην ισότιμη και χωρίς αποκλεισμούς εκπαίδευση».

Κυρία Υπουργέ,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.), όπως ήδη γνωρίζετε, αποτελεί την τριτοβάθμια Οργάνωση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα και αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας. 

Κύρια αποστολή της είναι η καταπολέμηση των διακρίσεων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και η προώθηση, προστασία και απόλαυση των ανθρωπίνων και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους. Όσον αφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, αυτά κατοχυρώνονται με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες που η χώρα μας μαζί με το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο επικύρωσε με τον Ν. 4074/2012.

Πλήθος έντονων και τεκμηριωμένων διαμαρτυριών καταφτάνει στην Ε.Σ.Α.μεΑ. από όλη τη χώρα από συλλόγους γονέων παιδιών με αναπηρία, καθώς και από μεμονωμένους γονείς σχετικά με ελλείψεις και κενά στο εκπαιδευτικό σύστημα για τους μαθητές/τριες με αναπηρία ζητώντας παράλληλα την παρέμβαση και υποστήριξη της ΕΣΑμεΑ ώστε να γίνουν δραστικές αλλαγές που απαιτούνται στην εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή και με χρόνιες παθήσεις και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τις οποίες εδώ και χρόνια η ΕΣΑμεΑ, το αναπηρικό κίνημα της χώρας διεκδικούμε από όλες τι ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας της χώρας μας.

Ωστόσο, την ίδια ώρα, προς επίρρωση των καταγγελιών των γονέων που δέχεται η ΕΣΑμεΑ για τις υφιστάμενες συνθήκες που ξεκίνησε το σχολικό έτος 2025-2026, και η ΑΔΕΔΥ καταγγέλλει την απαράδεκτη κατάσταση με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, όπου χιλιάδες μαθητές με αναπηρία ή/και με σοβαρά προβλήματα υγείας ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες παραμένουν χωρίς την αναγκαία στήριξη από Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό (ΕΒΠ) και Σχολικούς Νοσηλευτές. Ταυτόχρονα όμως, και η ΠΟΣΕΕΠΕΑ τονίζει ότι η σχολική χρονιά ξεκίνησε με σημαντικές ελλείψεις στο Ειδικό Εκπαιδευτικό και Ειδικό Βοηθητικό Προσωπικό, με αποτέλεσμα σχολεία γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, αλλά και ΚΕΔΑΣΥ, να στερούνται το απαραίτητο προσωπικό για να λειτουργήσουν όπως πρέπει.

Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Γονέων και Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία (ΠΟΣΓΚΑμεΑ), ιδρυτικό μέλος της Ε.Σ.Α.μεΑ., έγκαιρα, ήδη από τον Μάιο του 2025, ζήτησε την εγγυημένη κάλυψη όλων των εγκεκριμένων γνωματεύσεων για Παράλληλη Στήριξη (Π.Σ.), σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, ΠΡΙΝ από την έναρξη του σχολικού έτους 2025 - 2026, με σταθερό και εξειδικευμένο προσωπικό, βάσει των πραγματικών εκπαιδευτικών αναγκών και όχι με δημοσιονομικά τεχνάσματα ή ποσοτικούς περιορισμούς, με τον οριστικό τερματισμό της πρακτικής των αποσπασματικών ή καθυστερημένων τοποθετήσεων, που ευτελίζουν τον θεσμό και πλήττουν τις πιο ευάλωτες περιπτώσεις μαθητών/τριών και τις οικογένειές τους. Ταυτόχρονα ζήτησε την ενίσχυση και γενική θωράκιση των ενταξιακών θεσμών και των δομών της δημόσιας εκπαίδευσης, μέσω της δημιουργίας μικρότερων τμημάτων και της επαρκούς και έγκαιρης στελέχωσης των σχολικών μονάδων με εκπαιδευτικούς όλων των ειδικοτήτων.

Οι διαχρονικές ελλείψεις και δυσλειτουργίες του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας δεν επιτρέπουν τη διασφάλιση της πρόσβασης και της συμμετοχής των μαθητών/τριών με αναπηρία στην εκπαιδευτική διαδικασία, χωρίς εμπόδια και με ίσους όρους με τους μαθητές και μαθήτριες χωρίς αναπηρία, χρόνια ή/και σπάνια πάθηση, όπως το Σύνταγμα και η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρίες (Ν.4074/2012) επιτάσσουν, οδηγώντας τους, κατά συνέπεια, στον έμμεσο αποκλεισμό τους, ακόμα και στην πρόωρη και ατελή έξοδό τους από αυτή.

Για μία ακόμη σχολική χρονιά, χιλιάδες μαθητές/τριες με αναπηρία, λόγω των ελλείψεων που παρατηρούνται σε εκπαιδευτικούς ΕΑΕ, Παράλληλης Στήριξης, Τμημάτων Ένταξης, και σε ΕΒΠ και σχολικούς νοσηλευτές για την κάλυψη των αναγκών τους, στερούνται το δικαίωμά τους σε ένα σύστημα συνεκπαίδευσης, με απώτερο στόχο τη διαμόρφωση μιας συμμετοχικής κοινωνίας που αποδέχεται τη διαφορετικότητα και σέβεται τα ανθρώπινα και ατομικά τους δικαιώματα.

Κυρία Υπουργέ,

Ζητάμε την άμεση παρέμβασή σας για την επίλυση των ανωτέρω ζητημάτων, προκειμένου να επιτευχθεί η απρόσκοπτη συμμετοχή του συνόλου των μαθητών με αναπηρία, με χρόνιες ή/και σπάνιες παθήσεις και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην εκπαίδευση με συνθήκες ασφάλειας και αξιοπρέπειας, χωρίς εμπόδια και αποκλεισμούς, όπως επιτάσσουν το Σύνταγμα της χώρας, η Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού, η Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία (Ν.4074/2012).

Όπως πρέπει να διασφαλίζει ένα σύγχρονο δημόσιο σχολείο σε κάθε σύγχρονο κράτος.

We use cookies to personalize content and to analyze our traffic. Please decide if you are willing to accept cookies from our website.