(Αρ. Πρωτ.: 569)
ΘΕΜΑ: «Προτάσεις Ε.Σ.Α.μεΑ. επί του Σχέδιο νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τον τίτλο: “Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας – Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022 Αναπτυξιακός Νόμος -Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη-και λοιπές διατάξεις”».
Αξιότιμε Πρόεδρε,
Αξιότιμα Μέλη,
Ενόψει της αυριανής συνεδρίασης της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) με το παρόν σας αποστέλλει τις προτάσεις της επί του Σχεδίου Νόμου «Βιώσιμη ανάπτυξη, παραγωγικός μετασχηματισμός της ελληνικής οικονομίας-Τροποποίηση διατάξεων του αναπτυξιακού νόμου 4887/2022, Αναπτυξιακός Νόμος-Ελλάδα Ισχυρή Ανάπτυξη-και λοιπές διατάξεις». Αξίζει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες από τις προτάσεις που υποβάλαμε ηλεκτρονικά στις 2 Μαΐου 2025 στον διαδικτυακό τόπο ανοιχτής διακυβέρνησης www.opengov.gr, στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης επί του εν λόγω σχεδίου νόμου, έχουν ήδη ενσωματωθεί σε αυτό. Ωστόσο, επειδή οι προτάσεις που ακολουθούν -τις οποίες θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικές- δεν έγιναν αποδεκτές, επανερχόμαστε με το παρόν έγγραφό μας ζητώντας την συμπερίληψή τους σε αυτό.
Οφείλουμε να επισημάνουμε ότι στον ν.4887/2022 ορθώς εντάσσονται στις επιλέξιμες δαπάνες των διαφορετικών θεματικών καθεστώτων ενίσχυσης οι δαπάνες για την πρόσληψη ατόμων με αναπηρία και την παροχή εύλογων προσαρμογών (οι οποίες εξειδικεύονται περαιτέρω στην παρ. 15 του Παραρτήματος Β), με στόχο την προώθηση και ενίσχυση της απασχόλησής τους.
Λαμβάνοντας υπόψη:
- Την παρ. 6 του Άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας», καθώς και τις απαιτήσεις της εθνικής μας νομοθεσίας, όπως:
- τον ν.4074/2012 -με τον οποίο η χώρα μας κύρωσε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες μαζί με το προαιρετικό πρωτόκολλο που τη συνοδεύει, γεγονός που συνεπάγεται την εφαρμογή της σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο- όπου στο άρθρο 4 (παρ. 1, εδάφιο γ) αυτής, αναφέρεται ότι τα κράτη υποχρεούνται να «λαμβάνουν υπόψη την προστασία και την προαγωγή των ανθρωπίνων δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρίες σε όλες τις πολιτικές και τα προγράμματα» (Η διάταξη αυτή νοείται ως ρήτρα της Σύμβασης για την ενσωμάτωση της δικαιωματικής προσέγγισης της αναπηρίας σε όλες τις πολιτικές, μέτρα και προγράμματα),
- τον ν.4994/2022, με το οποίο ενσωματώθηκε στην ελληνική έννομη τάξη η Οδηγία (ΕΕ) 2019/882 σχετικά με τις απαιτήσεις προσβασιμότητας προϊόντων και υπηρεσιών. (Σκοπός του νόμου είναι, μεταξύ άλλων, η αύξηση της διαθεσιμότητας των προσβάσιμων προϊόντων και υπηρεσιών και η βελτίωση της προσβασιμότητάς τους σε άτομα µε αναπηρία),
- το κεφάλαιο Η του ν.4727/2020, με το οποίο ενσωματώθηκε στην εθνική μας νομοθεσία η Οδηγία 2016/2102 για την προσβασιμότητα των ιστότοπων και των εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημόσιου τομέα,
καθώς επίσης και,
- την Εθνική Στρατηγική για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία 2024-2030-Μια Ελλάδα με Όλους για Όλους, στην οποία επισημαίνεται ότι «Η ενσωμάτωση της διάστασης της αναπηρίας σε κάθε δημόσια πολιτική συνιστά παράγοντα ανάπτυξης της χώρας […]» (σ.66),
η Ε.Σ.Α.μεΑ. αιτείται ανά άρθρο του Σχεδίου Νόμου τα εξής:
1. Άρθρο 8 - Μη επιλέξιμες δαπάνες - Τροποποίηση άρθρου 8 ν. 4887/2022
Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 8 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθεί και η παρακάτω (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Άρθρο 8-Μη επιλέξιμες δαπάνες
Οι κατωτέρω δαπάνες θεωρούνται μη επιλέξιμες και εξαιρούνται από την παροχή ενισχύσεων:
[……]
β. Η αγορά επίπλων και σκευών γραφείου, εκτός εάν αποτελούν μέρος του ξενοδοχειακού εξοπλισμού, ή είναι βασικό τμήμα του παραγωγικού εξοπλισμού της επένδυσης, ή περιλαμβάνονται στις δαπάνες εκκίνησης του καθεστώτος «Καθεστώς κοινωνικής επιχειρηματικότητας και χειροτεχνίας» του Μέρους Β'.
γ. Η αγορά επιβατικών αυτοκινήτων έως έξι (6) θέσεων, με εξαίρεση οχήματα προσβάσιμα στα άτομα με αναπηρία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά τους […]».
2. Άρθρο 9 - Είδη ενισχύσεων - Κίνητρα - Τροποποίηση άρθρου 9 ν. 4887/2022
Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 9 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθούν και οι παρακάτω (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Άρθρο 9 - Είδη ενισχύσεων-Κίνητρα
1. Στα επενδυτικά σχέδια τα οποία υπάγονται στα καθεστώτα ενισχύσεων του παρόντος παρέχονται τα ακόλουθα είδη ενισχύσεων:
[….]
δ. Επιδότηση του κόστους της δημιουργούμενης απασχόλησης -καθώς και των εύλογων προσαρμογών σε περίπτωση δημιουργίας θέσεων εργασίας για άτομα με αναπηρία- η οποία συνίσταται στην κάλυψη από το Δημόσιο μέρους του μισθολογικού κόστους των νέων θέσεων εργασίας που δημιουργούνται και συνδέονται με το επενδυτικό σχέδιο και για τις οποίες δεν λαμβάνεται καμία άλλη κρατική ενίσχυση.[…]»
Αντιστοίχως πρέπει να συμπληρωθεί και η παρ. 4 του άρθρου 24-Περιεχόμενο και Καταβολή Ενισχύσεων του ν.4887/2022, η οποία τροποποιείται με το άρθρο 21του παρόντος σχεδίου νόμου.
3. Προσθήκη νέου Άρθρου 16 μετά το άρθρο 15
Προτείνεται η προσθήκη νέου άρθρου 16, αμέσως μετά το άρθρο 15, με τίτλο: «Άρθρο 16-Περιεχόμενο αξιολόγησης-Τροποποίηση άρθρου 18 του ν. 4887/2022». Παράλληλα, προτείνεται η αναρίθμηση των επόμενων άρθρων του Σχεδίου Νόμου, κατά τρόπο αντίστοιχο.
Στο νέο άρθρο προτείνεται να συμπεριληφθεί η εξής προσθήκη (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Άρθρο 18-Περιεχόμενα Αξιολόγησης
Για την υπαγωγή στα καθεστώτα του Μέρους Β' απαιτείται η διενέργεια αξιολόγησης των επενδυτικών σχεδίων, η οποία περιλαμβάνει έλεγχο νομιμότητας, καθώς και αξιολόγηση εύλογου κόστους και έλεγχο δεικτών βαθμολογίας:
α. Ο έλεγχος νομιμότητας, για κάθε επενδυτικό σχέδιο περιλαμβάνει με ποινή αποκλεισμού τα εξής:
αα. Πλήρη συμμόρφωση της αίτησης υπαγωγής και του υπό έγκριση επενδυτικού σχεδίου με τον παρόντα και τους όρους της προκήρυξης,
[…]
αδ. διασφάλιση προσβασιμότητας υποδομών και υπηρεσιών, συμβατικών και ψηφιακών, σε άτομα με αναπηρία. […].
4. Άρθρο 29-Σκοπός-Αντικατάσταση άρθρου 31 ν.4887/2022
Στις προτεινόμενες τροποποιήσεις του άρθρου 31 του ν.4887/2022 να συμπεριληφθεί και η παρακάτω προσθήκη (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Άρθρο 31- Σκοπός
Σκοπός του παρόντος καθεστώτος είναι η ενίσχυση των επενδυτικών σχεδίων στους τομείς της τεχνολογίας, βιοτεχνολογίας, τεχνολογίας επικοινωνιών και πληροφορίας, τεχνητής νοημοσύνης, του ψηφιακού και τεχνολογικού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, της ψηφιακής προσβασιμότητας, της χρήσης νέων τεχνολογιών στη βιομηχανία με ταυτόχρονη αναβάθμιση των σχετικών δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού, της έρευνας, της ανάπτυξης και της εφαρμογής ιδεών και τεχνολογιών, που βελτιώνουν τα αγαθά και τις υπηρεσίες και καθιστούν την παραγωγή αποδοτικότερη.».
5. Άρθρο 88-Εξουσιοδοτικές διατάξεις-Τροποποίηση άρθρου 129 ν.4887/2022
Το άρθρο 129 του ν.4887/2022 να συμπληρωθεί ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):
«Άρθρο 129
Εξουσιοδοτικές διατάξεις
1. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και τυχόν συναρμόδιων Υπουργών δύναται να υπάγονται στον παρόντα νόμο και επενδυτικά σχέδια για ενισχύσεις με βάση άλλες κανονιστικές πράξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν εξειδίκευσης των όρων και προϋποθέσεων υπαγωγής […]
21. Με Κοινή Απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων και του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού, κατόπιν διαβούλευσης με την Ε.Σ.Α.μεΑ., καθορίζονται οι προδιαγραφές που πρέπει να πληρούν τα επενδυτικά σχέδια για τη διασφάλιση της προσβασιμότητάς τους στα άτομα με αναπηρία.»
Ελπίζουμε να ανταποκριθείτε θετικά στις εύλογες και δίκαιες προτάσεις μας.