Προτάσεις Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία επί της υπ’ αριθμ. 16/οικ.578/ΕΥΣΕΚΤ/66166 Κ.Υ.Α: Σύστημα Διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου - Διαδικασία εφαρμογής της Δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής»

Κυρία /ε Υπουργέ,
Αρχικά θα θέλαμε να εκφράσουμε τη δυσαρέσκειά μας για το γεγονός ότι η Ε.Σ.Α.μεΑ, για δεύτερη συνεχή χρονιά, δεν κλήθηκε αρμοδίως για τη διαβούλευση της Δράσης «Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής». Θεωρούμε αδιανόητο να σχεδιάζονται δράσεις χωρίς την συμμετοχή των ατόμων που θα κάνουν χρήση των υπηρεσιών που παρέχονται μέσω του προγράμματος και των φορέων που τους εκπροσωπούν. Για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα όπως η λειτουργία των Βρεφικών, Βρεφονηπιακών και Παιδικών Σταθμών και κυρίως των Βρεφονηπιακών Σταθμών Ολοκληρωμένης Φροντίδας, των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών (Κ.Δ.Α.Π) και των Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία (Κ.Δ.Α.Π. - Μ.Ε.Α.) που απευθύνονται σε άτομα με αναπηρία και τις οικογένειές τους θα έπρεπε να έχει κληθεί εγγράφως η Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία προκειμένου να καταθέσει τις προτάσεις της.
Ως αποτέλεσμα της μη συμμετοχής μας στη διαμόρφωση του Συστήματος Διαχείρισης, Αξιολόγησης, Παρακολούθησης και Ελέγχου - Διαδικασία εφαρμογής της Δράσης «Εναρμόνιση Οικογενειακής και Επαγγελματικής Ζωής» έτους 2016-2017, δεν διασφαλίστηκε το δικαίωμα της ισότιμης συμμετοχής των βρεφών, νηπίων, παιδιών και ατόμων με αναπηρία στις αντίστοιχες δομές. Πιο συγκεκριμένα:
• οι Βρεφονηπιακοί & Παιδικοί Σταθμοί καθώς και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών δεν είναι προσβάσιμα: α) στα βρέφη, νήπια, παιδιά και άτομα με αναπηρία β) στους γονείς τους με αναπηρία και γ) σε εργαζόμενους με αναπηρία στις δομές, γεγονός που έρχεται σε αντίθεση τόσο με το Άρθρο 7 «Προώθηση της Ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και μη διάκριση» του Γενικού Κανονισμού των Ταμείων της Ένωσης (1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 17ης Δεκεμβρίου 2013) όσο και με τα ON/OFF κριτήρια επιλεξιμότητας: α)"Εξασφάλιση της προσβασιμότητας των ατόμων με αναπηρία" και β) «Προαγωγή της ισότητας μεταξύ ανδρών και γυναικών και της μη διάκρισης", συμπεριλαμβανομένης και της μη διάκρισης λόγω αναπηρίας.
• τα βρέφη, νήπια και παιδιά με αναπηρία δεν καλύπτονται ούτε γεωγραφικά ούτε αριθμητικά από την εφαρμογή της δράσης δεδομένου ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν κοινοποιηθεί από την Ε.Ε.Τ.Α.Α. για την προηγούμενη περίοδο εφαρμογής του προγράμματος, μόνο δύο βρεφονηπιακοί σταθμοί ολοκληρωμένης φροντίδας λειτούργησαν σε όλη τη χώρα.
• ο γονέας, αφού εγκριθεί η αίτησή του από την Ε.Ε.Τ.Α.Α., λαμβάνει το voucher σε έντυπη μορφή, προσεγγίζει τη Δομή από την οποία επιθυμεί να εξυπηρετηθεί και υποβάλλει αίτηση. Στη συνέχεια η Δομή επιλέγει χωρίς κριτήρια ποιες αιτήσεις/voucher θα γίνουν δεκτές. Με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα στις Δομές, πλην των ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, να αποκλείσουν βρέφη, νήπια και παιδιά με αναπηρία αφενός γιατί δεν είναι προσβάσιμες και αφετέρου προφασιζόμενες ότι δεν διαθέτουν το απαιτούμενο προσωπικό.
• το ετήσιο ανώτατο όριο δαπάνης του voucher για τα ΚΔΑΠ-ΜΕΑ - Δομή που απευθύνεται σε παιδιά με αναπηρία - μειώνεται αδικαιολόγητα από 5.500 € σε 5.000 € δηλαδή μείωση 9,09% ενώ στις υπόλοιπες δομές υπάρχει μείωση της τάξης του 5%. Η μείωση αυτή, πέραν του ότι συνιστά διάκριση σε βάρος των ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, με βάση τα οριζόμενα στο ν. 1397/2001 «Προϋποθέσεις ίδρυσης και λειτουργίας Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών με Αναπηρία (ΚΔΑΠ-ΜΕΑ)» είτε θα επηρεάσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών είτε θα οδηγήσει σε κλείσιμο Δομών.

Η Ε.Σ.Α.μεΑ. για πολλά χρόνια μάχεται για την αποιδρυματοποίηση και την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην κοινότητα. Κύρια συστατικά για την πλήρη και ισότιμη ένταξη είναι η παροχή υπηρεσιών πρώιμης παρέμβασης και η συνέχεια της φροντίδας, τα οποία διασφαλίζονται και με την απρόσκοπτη λειτουργία των προαναφερθεισών δομών.
Επιπροσθέτως, σύμφωνα με τις εξαγγελίες της σημερινής κυβέρνησης θα συσταθεί το Εθνικό Ενιαίο Σύστημα Αλληλεγγύης, το οποίο έχει σαν κύριο στόχο την αποϊδρυματοποίηση με την ανάπτυξη και την ενίσχυση δομών και υπηρεσιών για τις ευάλωτες κοινωνικά ομάδες (παιδιά, ηλικιωμένους, άτομα με αναπηρία κα). Στο σημείο αυτό θα θέλαμε να επισημάνουμε ότι εάν κατά την κατάρτιση της εν λόγω ΚΥΑ, συμμετείχε η Ε.Σ.Α.μεΑ., θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν πολιτικές ένταξης - όπως ειδικά voucher ένταξης - καθώς και άλλες παρεμβάσεις που θα συνέβαλλαν ουσιαστικά στην ενίσχυση της Εθνικής Στρατηγικής για την Κοινωνική Ένταξη των ατόμων με αναπηρία.
Για τους λόγους αυτούς επιθυμούμε να ληφθεί πρόβλεψη να διορθωθούν οι αστοχίες της Κ.Υ.Α. έτσι ώστε κατ' ελάχιστο:
• να είναι προσβάσιμες όλες οι Δομές που παρέχουν υπηρεσίες φροντίδας και φιλοξενίας βρεφών, νηπίων και παιδιών (Βρεφικοί Σταθμοί, Βρεφονηπιακοί Σταθμοί, Βρεφονηπιακοί Σταθμοί Ολοκληρωμένης Φροντίδας, Παιδικοί Σταθμοί και Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης).
• να διασφαλίζεται η ποιοτική παροχή υπηρεσιών στα παιδιά, εφήβους και άτομα με αναπηρία με τη διατήρηση του ετήσιου ανώτατου ορίου δαπάνης για τα ΚΔΑΠ-ΜΕΑ στα 5.500 €.
• να δίνεται ως κίνητρο παροχής υπηρεσιών και φιλοξενίας, voucher 5.500 € σε ωφελούμενα άτομα με βρέφη, νήπια και παιδιά με αναπηρία ανεξαρτήτως της δομής που θα απευθυνθούν για την παροχή φροντίδας και φιλοξενίας είτε να διατηρηθεί το παλιό σύστημα επιλογής δομών και ωφελούμενων.
• να έχουν δικαίωμα συμμετοχής στα ΚΔΑΠ-ΜΕΑ όλες οι κατηγορίες παιδιών, εφήβων και ατόμων με αναπηρία.
Αναμένοντας ότι οι εύλογες και δίκαιες προτάσεις μας θα ληφθούν υπόψη σας κατά την εφαρμογή της δράσης ή/και τις ενδεχόμενες τροποποιήσεις της Κ.Υ.Α.

Με εκτίμηση

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

Ι. ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗΣ

Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΧΡ. ΝΑΣΤΑΣ

Διάδωσέ το
Χρησιμοποιούμε cookies σε αυτόν τον ιστότοπο για την εξατομίκευση του περιεχομένου και την ανάλυση την επισκεψιμότητας. Παρακαλούμε, αποφασίστε εάν επιθυμείτε την αποδοχή των cookies στην ιστοσελίδα μας.