Η απόφαση αυτή, η οποία για άλλη μια φορά συντάχθηκε χωρίς κανένα διάλογο μεταξύ του Υπουργείου και της Ε.Σ.Α.μεΑ, των φορέων μελών της και των συλλογικών οργάνων της εκπαιδευτικής κοινότητας, δεν διασφαλίζει ότι η εκπαίδευση των ατόμων με αναπηρία θα παρέχεται από εξειδικευμένο εκπαιδευτικό προσωπικό και αγνοεί το πάγιο αίτημα της Ε.Σ.Α.μεΑ. που αφορά στον άμεσο διορισμό εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. στα γενικά και ειδικά σχολεία, με τα ίδια κριτήρια διορισμού που ισχύουν σε όλη την εκπαίδευση.
Η Ε.Σ.Α.μεΑ. στο πλαίσιο της ίσης μεταχείρισης στον τομέα της απασχόλησης των εκπαιδευτικών με αναπηρία, όπως το Σύνταγμα και η νομοθεσία της χώρας μας επιτάσσουν, έχει καταθέσει πρόσφατα πρόταση στο Υπουργείο Παιδείας, με την οποία ζητάει, με αφορμή την πρόσφατη ψήφιση του ν.4440/2016 (ΦΕΚ 224 Α΄), όπου στο άρθρο 25 θεσπίστηκε η κάλυψη ποσοστού 15% των προσλήψεων από άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και μέλη των οικογενειών τους, την εφαρμογή των εν λόγω ρυθμίσεων στη γενική και ειδική εκπαίδευση για την πρόσληψη μόνιμων ή αναπληρωτών εκπαιδευτικών με αναπηρία ή χρόνια πάθηση και των εκπαιδευτικών που έχουν υπό την προστασία τους άτομο με αναπηρία.
Πιο αναλυτικά ζητάμε να θεσπιστεί η κατά προτεραιότητα κάλυψη ποσοστού δέκα τοις εκατό (10%) των θέσεων μόνιμων ή αναπληρωτών εκπαιδευτικών γενικής και ειδικής εκπαίδευσης από άτομα με αναπηρία, με ποσοστό αναπηρίας 50% τουλάχιστον και ποσοστού πέντε τοις εκατό (5%) των θέσεων από όσους έχουν τέκνο, αδελφό ή σύζυγο, καθώς και από τέκνα ατόμων με αναπηρία με ποσοστό αναπηρίας 67% και άνω, όπως διαπιστώνεται από τις αρμόδιες υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ. Κατ' εξαίρεση όταν τα άτομα πάσχουν από νοητική στέρηση ή αυτισμό, για την παροχή της προστασίας απαιτείται ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 50%.
Με αυτό το μέτρο η ισχύουσα νομοθεσία θα εναρμονιστεί με τη νομοθεσία της χώρας, όπως με το ν.4074/2012, με τον οποίο επικυρώθηκε η Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για τα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, καθώς και με ευρωπαϊκές οδηγίες όπως η Οδηγία 2000/78/ΕΚ που αφορά στην ίση μεταχείριση στην απασχόληση και έχει ενσωματωθεί στο εθνικό μας δίκαιο με την ψήφιση του ν.3304/2005 που πρόσφατα τροποποιήθηκε με τον ν.4443/2016.
Επιπρόσθετα καταθέτουμε τις προτάσεις της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης για το σχέδιο της υπουργικής απόφασης «Καθορισμός κριτηρίων πρόσληψης αναπληρωτών εκπαιδευτικών στην ΕΑΕ», ως εξής:
Στο άρθρο 3 που αναφέρεται στη μοριοδότηση των εκπαιδευτικών, ζητάμε στην παρ. 1 Γ. την αντικατάσταση της φράσης «επ' αόριστον αναπηρία 67%» με τη φράση «άτομα με ποσοστό αναπηρίας πενήντα τοις εκατό (50%) τουλάχιστον, όπως διαπιστώνεται από τις υγειονομικές επιτροπές του ΚΕΠΑ, εφ' όσον είναι σε ισχύ». Η προαναφερόμενη διατύπωση αναγράφεται στο άρθρο 25 του πρόσφατα ψηφισμένου ν. 4440/2016 και αφορά στην κάλυψη ποσοστού 15% των προσλήψεων από άτομα με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις και μέλη των οικογενειών τους.
Επίσης, σύμφωνα με το άρθρο 25 του ν. 4440/2016 (ΦΕΚ 224 Α΄) το άρθρο 6 παρ. 7 του ν. 3863/2010 (ΦΕΚ 115 Α΄) όπως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του ν. 3966/2011 (ΦΕΚ 170 Α΄) και αντικαταστάθηκε με την παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (ΦΕΚ 63 Α΄), εκτός του Πιστοποιητικού ΚΕ.Π.Α. ζητάμε τη συμπλήρωση της παρ. 1Γ. ως εξής:
«Επισημαίνεται ότι εκτός του πιστοποιητικού ΚΕ.Π.Α. γίνονται δεκτά και πιστοποιητικά σε ισχύ, από τις κάτωθι Υγειονομικές Επιτροπές: 1. Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή Στρατού (Α.Σ.Υ.Ε.) 2. Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή Ναυτικού (Α.Ν.Υ.Ε.), 3. Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή Αεροπορίας (Α.Α.Υ.Ε.) 4. Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή της Ελληνικής Αστυνομίας και 5. Ανώτατη Υγειονομική Επιτροπή του Πυροσβεστικού Σώματος. Ελλείψει των ανωτέρω πιστοποιητικών, βεβαιώσεις πιστοποίησης ποσοστού αναπηρίας που έχουν εκδοθεί από τις Α/θμιες υγειονομικές επιτροπές των νομαρχιών, της περιφέρειας ή των φορέων κοινωνικής ασφάλισης οι οποίες λειτουργούσαν μέχρι την έναρξη ισχύος των ΚΕΠΑ (01-09-2011), μπορούν να χρησιμοποιούνται για κάθε νόμιμη χρήση επ' αόριστον, αν πρόκειται για επ' αόριστον κρίση ή άλλως μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους. Ομοίως γίνονται δεκτά και όσα εκ των εν λόγω πιστοποιητικών, χαρακτηρίζουν την πάθηση ως «χρόνια», χωρίς να αναφέρεται ρητά η επ' αόριστον (ή η εφ' όρου ζωής) ισχύς τους ή η ισχύς τους λήγει εντός του σχολ. έτους».
Με εκτίμηση
Ο Πρόεδρος
Ι. Βαρδακαστάνης
Ο Γεν. Γραμματέας
I. Λυμβαίος