Θέσεις προβληματισμοί της Ε.Σ.Α.μεΑ. σχετικά με το μέτρο του πλαφόν συνταγογράφησης και προτάσεις για την επικείμενη αναθεώρησή του
Η οριζόντια επιβολή του μέτρου του πλαφόν της συνταγογράφησης από το οποίο μάλιστα δεν εξαιρέθηκαν οι γιατροί μονάδων και κέντρων χρονίως πασχόντων όπως Μεταμοσχευτικά κέντρα, Μονάδες Τεχνητού Νεφρού, Ογκολογικές Μονάδες, Μονάδες Μεσογειακής Αναιμίας, Διαβητολογικά Κέντρα, Κέντρα Παρακολούθησης Αιμορροφιλικών και εν γένει μονάδες και εξειδικευμένα κέντρα ατόμων με χρόνιες παθήσεις εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους:
1. Σε άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα για τα οποία απαιτείται πολυδάπανη φαρμακευτική αγωγή. Σε αυτό προστίθεται και το γεγονός της κυκλοφορίας νέων πρωτοπόρων φαρμακευτικών σκευασμάτων υψηλού κόστους λόγω των ιατροτεχνολογικών εξελίξεων. Ευνόητο είναι ότι εάν δεν εξαιρεθούν από το πλαφόν της δαπάνης συνταγογράφησης τα φάρμακα που αφορούν σε χρόνια νοσήματα οι γιατροί δεν θα δύνανται να τα συνταγογραφήσουν (π.χ. σε μεταμοσχευμένους, νεφροπαθείς τελικού σταδίου, άτομα ογκολογικές παθήσεις, πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας και εν γένει σε όσους λαμβάνουν ανοσοκατασταλτική αγωγή κ.λπ). Πολύ εύστοχα αναφέρει ο Σύλλογος Νεφροπαθών Βορείου Ελλάδας το παράδειγμά των μεταμοσχεύσεων στην Ελλάδα, όπου ζητούμενο υπουργείου και κοινωνίας είναι η αύξηση τους. Η επιβολή του πλαφόν συνταγογράφησης σε φάρμακα που αφορούν μεταμοσχευμένους θα οδηγήσει στην άρνηση των γιατρών να τους τα συνταγογραφήσουν.
2. Σε άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, τα οποία αυξάνονται αλματώδως μεταξύ του γενικού πληθυσμού, ανεξαρτήτως κοινωνικοοικονομικής θέσης και ηλικίας. Π.χ τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς, γεγονός που θα αυξήσει τους πάσχοντες που επισκέπτονται τόσο τα ιδιωτικά ιατρεία όσο και τα Διαβητολογικά Κέντρα, αυξάνοντας ταυτόχρονα και τη δαπάνη συνταγογράφησης. Επομένως, η οριζόντια επιβολή του πλαφόν θα οδηγήσει σε αδυναμία συνταγογράφησης από τους θεράποντες ιατρούς. Ειδικά σε ότι αφορά χρόνια νοσήματα όπως τα άτομα με σακχαρώδη διαβήτη ή σκλήρυνση κατά πλάκας κ.λπ., των οποίων η φαρμακευτική θεραπευτική αγωγή είναι εξατομικευμένη, οπότε η επιλογή φθηνότερου φαρμάκου (π.χ. ινσουλίνης) μπορεί να είναι αναποτελεσματική για την ρύθμιση του κάθε πάσχοντα.
3. Σε περίπτωση που αυξηθεί η ζήτηση υπηρεσιών υγείας σε μονάδες που εγγυώνται ποιοτικές υπηρεσίες υγείας (π.χ. προσέλκυση αιμοκαθαρομένων σε Μονάδες Τεχνητού Νεφρού που παρέχουν υπηρεσίες υψηλής ποιότητας) η συνταγογράφηση δεν θα είναι δυνατή για όλους τους αιμοκαθαρόμενους που παρακολουθούνται σε αυτές.
Επίσης, ζητούμε κατά τον καθορισμό ορίων δαπάνης διαγνωστικών και εργαστηριακών εξετάσεων ή και λοιπών υπηρεσιών και παρεμβάσεων για το έτος 2014 να εξαιρεθούν τα άτομα με αναπηρία και χρόνια πάσχοντες, δεδομένου ότι η συχνή διενέργεια εξετάσεων διαγνωστικών και εργαστηριακών για αυτές τις ομάδες πληθυσμού επιβάλλεται για την πρόληψη και αποφυγή κοστοβόρων για την αντιμετώπισή τους επιπλοκών.
Επισημαίνουμε σε ότι αφορά εργαστηριακές και διαγνωστικές εξετάσεις που αφορούν χρόνια πάσχοντες, ότι πολλές από αυτές ήδη έχουν ενταχθεί στην αρνητική λίστα και δεν αποζημιώνονται επιβαρύνοντας οικονομικά τα ίδια τα άτομα με χρόνιες παθήσεις. Άλλωστε για το θέμα αυτό θα επανέλθουμε με σχετικό έγγραφό μας.
Επίσης, με δεδομένο ότι η Ε.Σ.Α.μεΑ. εκπροσωπεί το σύνολο των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις ζητούμε στην Εθνική Επιτροπή Παρακολούθησης Φαρμακευτικής Δαπάνης και εφαρμογής θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης την συμμετοχή και εκπροσώπου της Συνομοσπονδίας μας σε αυτήν. Σε ότι αφορά την εφαρμογή θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης θεωρούμε ότι αυτή η διαδικασία θα πρέπει να επιταχυνθεί και να μην κωλυσιεργήσει, δεδομένου ότι τα θεραπευτικά πρωτόκολλα είναι ήδη γνωστά.
Κύριε Υπουργέ,
Αναμένουμε να εξετάσετε με δέουσα προσοχή τις θέσεις προτάσεις παρατηρήσεις μας, ώστε η αναθεώρηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου να μην δημιουργήσει νέα προβλήματα στον τομέα της συνταγογράφησης.
Με εκτίμηση
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Ι. ΒΑΡΔΑΚΑΣΤΑΝΗΣ ΧΡ. ΝΑΣΤΑΣ
Διάδωσέ το