- Action
Αιτήματα επί σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης

(Αρ. Πρωτ.: 776)

ΘΕΜΑ: «Αιτήματα Ε.Σ.Α.μεΑ. επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης με τον τίτλο: Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και την έννομη προστασία στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, του πλαισίου εθνικών υποδομών ποιότητας και του πλαισίου ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού των μεταποιητικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής».

Αξιότιμε Πρόεδρε, 
Αξιότιμα Μέλη, 

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ), ενόψει της συζήτησης στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής των Ελλήνων του σχεδίου νόμου «Αναμόρφωση του πλαισίου για την επαγγελματική κατάρτιση υπαλλήλων που χειρίζονται δημόσιες συμβάσεις, του πλαισίου για την προετοιμασία και την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων και την έννομη προστασία στον τομέα των δημοσίων συμβάσεων, του πλαισίου εθνικών υποδομών ποιότητας και του πλαισίου ίδρυσης, επέκτασης και εκσυγχρονισμού των μεταποιητικών δραστηριοτήτων στην Περιφέρεια Αττικής», με το παρόν σας υποβάλλει τα αιτήματά της, τα οποία υποβλήθηκαν εγγράφως, στο πλαίσιο της δημόσιας ηλεκτρονικής διαβούλευσης, τόσο στον διαδικτυακό τόπο της ανοιχτής διακυβέρνησης «open.gov.gr» στις 11.06.2025 όσο και στον Υπουργό Ανάπτυξης κ. Π. Θεοδωρικάκο με την υπ. αρ. πρωτ. 661/13.06.2025 επιστολή μας.

Ακολουθεί η παράθεση των αιτημάτων μας, τα οποία αφορούν στο Μέρος Γ’ του εν λόγω σχεδίου νόμου.

1. Ποιότητα για Όλους, δίχως διακρίσεις και αποκλεισμούς: αναγκαία η ενσωμάτωση της διάστασης του καθολικού σχεδιασμού στην εθνική πολιτική ποιότητας 

Σοβαρό έλλειμμα του Σχεδίου Νόμου αποτελεί η απουσία οποιασδήποτε αναφοράς στον καθολικό σχεδιασμό στο «Μέρος Γ -Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Εθνικών Υποδομών Ποιότητας (άρθρα 35–56)», παρότι:

α) Ο καθολικός σχεδιασμός αποτελεί βασική παράμετρο της ποιότητας, καθώς διασφαλίζει τη χρηστικότητα, τη λειτουργικότητα και την προσβασιμότητα των υποδομών, των προϊόντων και των υπηρεσιών για όλους τους πολίτες, ανεξαρτήτως ηλικίας ή ικανοτήτων.

β) Η χώρα μας έχει δεσμευτεί για την προώθηση του καθολικού σχεδιασμού:

  • Με την κύρωση από την Ελληνική Βουλή με τον ν.4074/2012 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες. Στο άρθρο 4 (Γενικές Υποχρεώσεις) της Σύμβασης αναφέρεται ότι τα Συμβαλλόμενα Κράτη υποχρεούνται, μεταξύ άλλων:«[…] να προάγουν την έρευνα και ανάπτυξη των καθολικά σχεδιασμένων αγαθών, υπηρεσιών, εξοπλισμού και εγκαταστάσεων […] που απαιτούν την ελάχιστη δυνατή προσαρμογή και το χαμηλότερο δυνατό κόστος, να προάγουν τη διαθεσιμότητα και χρήση τους και να ενσωματώνουν τον καθολικό σχεδιασμό κατά την ανάπτυξη προτύπων και κατευθυντήριων οδηγιών» (παρ. 1, στοιχείο στ).
  • Με τη θέσπιση του άρθρου 61 του ν. 4488/2017, το οποίο ορίζει ρητά ότι: «Κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ατόμων με αναπηρία στο πεδίο των δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από ενέργειες ή πρακτικές που τα θίγουν. Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους και β) να τηρεί τις αρχές του καθολικού σχεδιασμού […]».

γ) Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θεσπίζονται συνεχώς νέα πρότυπα (και επικαιροποιούνται παλαιότερα) που αφορούν στην:

  • Προσβασιμότητα και χρηστικότητα του δομημένου περιβάλλοντος (βλ. Πρότυπο EN 17210/2021).
  • Προσβασιμότητα των ιστότοπων και εφαρμογών για φορητές συσκευές των οργανισμών του δημοσίου τομέα [βλ. Οδηγία (ΕΕ) 2016/2102, όπως ενσωματώθηκε στον ν. 4727/2020 (Κεφάλαιο Η) -Πρότυπο EN 301549 v3.2.1].
  • Προσβασιμότητα προϊόντων και υπηρεσιών [βλ. Οδηγία (ΕΕ) 2019/882, η οποία ενσωματώθηκε στην εθνική μας νομοθεσία με τον ν.4994/2022. Επιπρόσθετα, αναμένεται η έκδοση σχετικών προτύπων εφαρμογής της εν λόγω Οδηγίας από τον Σεπτέμβριο του 2025 έως τον Ιανουάριο του 2027. Μάλιστα στο Μέρος Ε’ του παρόντος Σχεδίου Νόμου προβλέπονται τροποποιήσεις του ν. 4994/2022, με σκοπό την αποκατάσταση των ελλείψεων που διαπιστώθηκαν κατά την ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/882 στην εθνική μας νομοθεσία, σε απάντηση της από 19 Μαρτίου 2025 αιτιολογημένης γνώμης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τη χώρα μας].

Αξίζει να σημειωθεί ότι η συμμόρφωση με τα εναρμονισμένα ευρωπαϊκά πρότυπα που προβλέπονται στις Οδηγίες συνιστά τεκμήριο τήρησης της ενωσιακής νομοθεσίας.

Ως εκ τούτου, αιτούμαστε τη συμπλήρωση της παρ. 1 του άρθρου 39 «Εθνική Πολιτική Ποιότητας» ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):

«Άρθρο 39 - Εθνική Πολιτική Ποιότητας

1. Θεσπίζεται Εθνική Πολιτική Ποιότητας με στόχο την ανάπτυξη ενός ενιαίου, σύγχρονου, αξιόπιστου, συνεργατικού και αποτελεσματικού συστήματος υποδομών ποιότητας, πλήρως εναρμονισμένου με το ευρωπαϊκό και διεθνές ρυθμιστικό πλαίσιο, που ενθαρρύνει την καλλιέργεια κουλτούρας ποιότητας και ασφάλειας, προωθεί την καινοτομία και τον καθολικό σχεδιασμό, προάγει την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και ενισχύει την ανταγωνιστικότητα, την οικονομική ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα. […]»


2. Εναρμόνιση με τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες: Συμμετοχή της Ε.Σ.Α.μεΑ. στο Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης

Λαμβάνοντας υπόψη ότι σύμφωνα με το άρθρο 4 παρ. 3 της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, τα Συμβαλλόμενα Κράτη οφείλουν να διαβουλεύονται στενά και να εμπλέκουν ενεργά τα άτομα με αναπηρία μέσω των αντιπροσωπευτικών οργανώσεών τους σε όλες τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων που τα αφορούν, και δεδομένου ότι το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης υποστηρίζει το έργο του Εθνικού Συστήματος Διαπίστευσης, του οποίου μία από τις αρμοδιότητες είναι η διαπίστευση των οργανισμών που αξιολογούν τη συμμόρφωση με πρότυπα σχετιζόμενα, μεταξύ άλλων, και με την προσβασιμότητα των ατόμων με αναπηρία, θεωρούμε απαραίτητη τη συμμετοχή εκπροσώπου της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) στο «Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης».

Ως εκ τούτου αιτούμαστε την τροποποίηση/συμπλήρωση της παρ. 2 του άρθρου 55 «Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης» ως ακολούθως (βλ. με έντονη γραμματοσειρά):

«Άρθρο 55-Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης

  1. Για την υποβοήθηση του έργου της ανώνυμης εταιρείας με την επωνυμία «Εθνικό Σύστημα Διαπίστευσης Α.Ε.» (Ε.ΣΥ.Δ. Α.Ε.), συνιστάται Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης.
  2. Το Εθνικό Συμβούλιο Διαπίστευσης αποτελείται από δεκαέξι (16 17) μέλη, που ορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης για τριετή θητεία, μαζί με τους αναπληρωτές τους, ως εξής:

α) ο Διευθύνων Σύμβουλος του Δ.Σ. της Ε.ΣΥ.Δ. Α.Ε., ως Πρόεδρος,
β) ένας (1) εκπρόσωπος του Υπουργείου Ανάπτυξης,
[…] 
ιε) ένας (1) εκπρόσωπος της Ελληνικής Ένωσης Εργαστηρίων (Hellas Lab), και
ιστ) ένας κοινός εκπρόσωπος των ενώσεων καταναλωτών, και 
ιζ) ένας (1) εκπρόσωπος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.)». 


Ελπίζουμε να ανταποκριθείτε θετικά στα προαναφερθέντα εύλογα και δίκαια αιτήματά μας.


[1]Διαθέσιμη στο: https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/inf_25_503


We use cookies to personalize content and to analyze our traffic. Please decide if you are willing to accept cookies from our website.