Διαμαρτυρία για τη διακοπή λειτουργίας του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη

(Αρ. Πρωτ.: 26)

ΘΕΜΑ: «Διαμαρτυρία για τη διακοπή λειτουργίας του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη».

Αξιότιμε κύριε Δήμαρχε,

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) αποτελεί την τριτοβάθμια Οργάνωση των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους στη χώρα και αναγνωρισμένο Κοινωνικό Εταίρο της ελληνικής Πολιτείας σε ζητήματα αναπηρίας.

Κύρια αποστολή της είναι η καταπολέμηση των διακρίσεων σε βάρος των ατόμων με αναπηρία, χρόνιες παθήσεις και των οικογενειών τους και η προώθηση, προστασία και απόλαυση των ανθρωπίνων και συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους. Ιδίως όσον αφορά στα ανθρώπινα δικαιώματα των ατόμων με αναπηρία, αυτά κατοχυρώνονται με τη Σύμβαση του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, που η χώρα μας μαζί με το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο επικύρωσε με τον Ν. 4074/2012.

Στο πλαίσιο των δράσεων της, η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) λειτουργεί την Υπηρεσία «Διεκδικούμε Μαζί» παρέχοντας καθημερινά πληροφορίες, υποστήριξη και ενδυνάμωση, συμπεριλαμβανομένου του σχεδιασμού εξατομικευμένης παρέμβασης από κοινού με τον κάθε ενδιαφερόμενο.

Πρόσφατα, γίναμε αποδέκτες διαμαρτυρίας από το Σύλλογο Γονέων Κηδεμόνων του 2ου ΕΕΕΕΚ Πυλαίας Χορτιάτη, σχετικά με το κλείσιμο της σχολικής μονάδας, λόγω ακαταλληλότητας του κτιρίου και διαμοιρασμού των μαθητών σε άλλες σχολικές μονάδες.

Πιο συγκεκριμένα, όπως προκύπτει από το έγγραφο του Συλλόγου Γονέων Κηδεμόνων που επισυνάπτεται, παρά τις επανειλημμένες διαμαρτυρίες τους για την ακαταλληλότητα του κτιρίου που φιλοξενούσε το ΕΕΕΕΚ και του αιτήματός τους για εξεύρεση νέου κτιρίου, κατάλληλου, να υποδεχθεί στο σύνολό του τη σχολική μονάδα, τελικά λύση δεν βρέθηκε και ο Δήμας σας ανακοίνωσε ότι στις 19/2, θα κλείσει το ΕΕΕΕΚ, αλλά και το ειδικό Δημοτικό Αυτισμού και το Ειδικό Νηπιαγωγείο που στεγάζονται επίσης στο εν λόγω κτίριο.

Οι μαθητές αναμένεται να διαμοιραστούν σε άλλες σχολικές μονάδες, οι οποίες στο σύνολό τους είναι ήδη υπερπλήρεις και πολλές εξ αυτών δεν είναι προσβάσιμες για να δεχθούν μαθητές χρήστες αναπηρικών αμαξιδίων, συνεπώς μερίδα των μαθητών κινδυνεύει να αποκλειστεί από το φυσικό του χώρο, από το σχολείο του! Οι μαθητές που θα οδηγηθούν σε άλλες σχολικές μονάδες, θα βιώσουν μεγάλη αναστάτωση, καθώς η ξαφνική αλλαγή περιβάλλοντος στη μέση της σχολικής χρονιά, θα αφήσει αποτύπωμα στον ψυχισμό τους.

Για το εν λόγω σοβαρό πρόβλημα η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Γονέων Κηδεμόνων Ατόμων με Αναπηρία – ΠΟΣΓΚΑμεΑ έχει επίσης απευθυνθεί σε εσάς με το με ΑΠ 04/8-1-2024 έγγραφό της.

Κύριε Δήμαρχε,

Στη βάση των επιταγών του Συντάγματος αλλά και της Διεθνούς Σύμβασης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, τα άτομα με αναπηρία πρέπει να απολαμβάνουν πλήρως και ισότιμα όλα τα δικαιώματα και τις θεμελιώδεις ελευθερίες τους και να τυγχάνουν το σεβασμό της εγγενούς αξιοπρέπειάς τους. Οι συνθήκες διαβίωσής τους πρέπει να προστατεύουν και να προάγουν την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού, χωρίς διακρίσεις βάσει της αναπηρίας. Η προστασία της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα των ατόμων με αναπηρία και πρέπει να απολαμβάνεται σε ίση βάση με τους άλλους.

Επιπλέον, σύμφωνα με:

  • την παρ. 6 του άρθρου 21 του Συντάγματος της χώρας, σύμφωνα με την οποία «τα άτομα με αναπηρίες έχουν δικαίωμα να απολαμβάνουν μέτρων που εξασφαλίζουν την αυτονομία, την επαγγελματική ένταξη και τη συμμετοχή τους στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική της χώρας»,
  • το άρθρο 24 «Εκπαίδευση» της Διεθνούς Σύμβασης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, που η χώρα μας κύρωσε μαζί με το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο με το Ν. 4074/2012 αναφέρεται ότι «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες στην εκπαίδευση. Με σκοπό την άσκηση του δικαιώματος αυτού, χωρίς διακρίσεις και βάσει των ίσων ευκαιριών, τα Συμβαλλόμενα Κράτη διασφαλίζουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα ένταξης, σε όλα τα επίπεδα και δια βίου μάθηση που αποσκοπούν: (…) (β) στην ανάπτυξη, από τα άτομα με αναπηρίες, της προσωπικότητάς τους, των δεξιοτήτων και της δημιουργικότητάς τους, καθώς επίσης και των πνευματικών και φυσικών ικανοτήτων τους, στο μέγιστο δυναμικό τους (…). Για την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού, τα Συμβαλλόμενα Κράτη διασφαλίζουν ότι: (..) τα άτομα με αναπηρίες μπορούν να έχουν πρόσβαση σε μια ενιαία, ποιοτική και ελεύθερη πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε ίση βάση με τους άλλους, στις κοινότητες στις οποίες ζουν, (…) και λαμβάνουν την υποστήριξη που απαιτείται, μέσα στο γενικό εκπαιδευτικό σύστημα, προκειμένου να διευκολυνθεί η αποτελεσματική εκπαίδευσή τους,
  • το άρθρο 28 «Ανεκτό βιοτικό επίπεδο και Κοινωνική Προστασία» της Διεθνούς Σύμβασης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, που η χώρα μας κύρωσε μαζί με το Προαιρετικό της Πρωτόκολλο με το Ν. 4074/2012, «Τα Συμβαλλόμενα Κράτη αναγνωρίζουν το δικαίωμα των ατόμων με αναπηρίες για ένα βιοτικό επίπεδο ανεκτό, για τα ίδια και τις οικογένειές τους…και λαμβάνουν τα κατάλληλα μέτρα για να προστατεύουν και να προάγουν την εξασφάλιση του δικαιώματος αυτού, χωρίς διακρίσεις βάσει της αναπηρίας.»,
  • το άρθρο 9 «Προσβασιμότητα» της Διεθνούς Σύμβασης του Οργανισμού των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες, «τα Συμβαλλόμενα Κράτη λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζουν στα άτομα με αναπηρίες την πρόσβαση, σε ίση βάση με τους άλλους, στο φυσικό περιβάλλον…τα μέτρα αυτά, που θα συμπεριλαμβάνουν τον προσδιορισμό και την εξάλειψη των εμποδίων και κωλυμάτων προσβασιμότητας.»,
  • το ΚΕΦ. Β’ του Ν. 4488/2017 που περιλαμβάνει τις «Κατευθυντήριες Διατάξεις Υλοποίησης της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες», και συγκεκριμένα την παρ. 1 του άρθρου 61 (Γενικές Υποχρεώσεις) ορίζεται ότι: «Κάθε φυσικό πρόσωπο ή νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου υποχρεούται να διασφαλίζει την ισότιμη άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ στο πεδίο των αρμοδιοτήτων ή δραστηριοτήτων του, λαμβάνοντας κάθε πρόσφορο μέτρο και απέχοντας από οποιαδήποτε ενέργεια ή πρακτική που ενδέχεται να θίγει την άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ. Ιδίως υποχρεούται: α) να αφαιρεί υφιστάμενα εμπόδια κάθε είδους, β) να τηρεί τις αρχές καθολικού σχεδιασμού σε κάθε τομέα της αρμοδιότητάς του ή της δραστηριοποίησής του, προκειμένου να διασφαλίζει για τα ΑμεΑ την προσβασιμότητα των υποδομών, των υπηρεσιών ή των αγαθών που προσφέρει, γ) να παρέχει, όπου απαιτείται σε συγκεκριμένη περίπτωση, εύλογες προσαρμογές υπό τη μορφή εξατομικευμένων και κατάλληλων τροποποιήσεων, ρυθμίσεων και ενδεδειγμένων μέτρων, χωρίς την επιβολή δυσανάλογου ή αδικαιολόγητου βάρους, δ) να απέχει από πρακτικές, κριτήρια, συνήθειες και συμπεριφορές που συνεπάγονται διακρίσεις σε βάρος των ΑμεΑ, ε) να προάγει με θετικά μέτρα την ισότιμη συμμετοχή και άσκηση των δικαιωμάτων των ΑμεΑ στον τομέα αρμοδιότητας ή δραστηριότητάς του».

Απευθυνόμαστε σε εσάς και ζητάμε να επανεξετάσετε το θέμα άμεσα, ώστε να μην χρειαστεί να αλλάξουν σχολικό περιβάλλον οι μαθητές του εν λόγω κτιρίου για την τρέχουσα σχολική χρονιά 2023-2024 και επίσης άμεσα να διερευνηθεί εκ νέου, για την επόμενη σχολική χρονιά 2024 -2025, η δυνατότητα μεταστέγασης των τριών σχολικών μονάδων, 2ο ΕΕΕΕΚ, Δημοτικό Αυτισμού και Ειδικό Νηπιαγωγείο σε νέο κτίριο κατάλληλο για όλους.

Πιστεύουμε πως θα κατανοήσετε τη σοβαρότητα του εν λόγω θέματος, κι ευελπιστούμε στην άμεση και θετική ανταπόκρισή σας στο ως άνω δίκαιο αίτημά μας και στην ενημέρωση της Συνομοσπονδίας για την εξέλιξη αυτού.

Εν αναμονή της άμεσης ανταπόκρισής σας, σας ευχαριστούμε θερμά.

Χρησιμοποιούμε cookies σε αυτόν τον ιστότοπο για την εξατομίκευση του περιεχομένου και την ανάλυση την επισκεψιμότητας. Παρακαλούμε, αποφασίστε εάν επιθυμείτε την αποδοχή των cookies στην ιστοσελίδα μας.