Προτάσεις επί του Σχεδίου Νόμου «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης»

(Αρ. Πρωτ.: 52)

ΘΕΜΑ: «Προτάσεις Ε.Σ.Α.μεΑ. επί του Σχεδίου Νόμου ‘Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης’».

Αξιότιμε Πρόεδρε,
Αξιότιμα Μέλη, 

Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (Ε.Σ.Α.μεΑ.) με το παρόν σας καταθέτει τις προτάσεις της επί του Σχεδίου Νόμου «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης». Καταρχάς θα θέλαμε να εκφράσουμε την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας προς το σύνολο της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων & Αθλητισμού για τη συμπερίληψη στο εν λόγω Σχέδιο Νόμου του συνόλου σχεδόν των προτάσεών μας, τις οποίες υποβάλλαμε τόσο με τα υπ. αριθ. πρωτ. 2162/28.12.2023 και 11/05.01.2024 έγγραφά μας όσο και ηλεκτρονικά στον διαδικτυακό τόπο ανοιχτής διακυβέρνησης www.opengov.gr. Επιπρόσθετα, θα θέλαμε να εκφράσουμε την ιδιαίτερη ικανοποίησή μας για την πολύ καλή συνεργασία μας με τον Γενικό Γραμματέα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης κ. Γ. Βούτσινο, με τον οποίο μάλιστα είχαμε την ευκαιρία να συναντηθούμε και να του παρουσιάσουμε περισσότερο αναλυτικά τις προτάσεις μας επί του Σχεδίου Νόμου.

Με το παρόν επιθυμούμε να επανέλθουμε στις παρακάτω δύο προτάσεις μας, οι οποίες στοχεύουν στην επί ίσοις όροις συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης & Κατάρτισης, όπως άλλωστε το Σύνταγμα επιτάσσει και η εθνική νομοθεσία υπαγορεύει (βλ. ν.4074/2012, ν.4488/2017, ν.4443/2016). Οι προτάσεις μας αφορούν στα εξής:


Α. Στη διευκόλυνση της πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία και χρόνιες παθήσεις στο γενικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης μέσω της παροχής αυξημένης μοροδιοδότησης.

Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το 14ο Στατιστικό Δελτίο του Παρατηρητήριου Θεμάτων Αναπηρίας της Ε.Σ.Α.με.Α., το οποίο δημοσιεύτηκε στις 18.09.2023, η συντριπτική πλειονότητα των νέων με αναπηρία όχι μόνο βρίσκεται εκτός εργατικού δυναμικού σε ποσοστό 84%, αλλά ταυτόχρονα είναι και εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας: το 82% των οικονομικά ανενεργών ατόμων με αναπηρία και ηλικία 15-44 ετών, δεν παρακολουθεί κάποιο πρόγραμμα εκπαίδευσης ή κατάρτισης. Αξίζει να σημειωθεί ότι ενώ στα Δημόσια ΙΕΚ προβλέπεται η μοριοδότηση των υποψηφίων καταρτιζομένων που φέρουν την ιδιότητα: α) του πολύτεκνου γονέα ή τέκνου πολύτεκνης οικογένειας, β) του τρίτεκνου γονέα ή τέκνου τρίτεκνης οικογένειας, γ) του προστάτη ή του τέκνου μονογονεϊκής οικογένειας, δεν υπάρχει αντίστοιχη πρόβλεψη για τους υποψηφίους που φέρουν την ιδιότητα: α) του ατόμου με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας από 50% και άνω, β) του τέκνου ατόμου με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας από 50 % και άνω και γ) του γονέα ή του κηδεμόνα ή του συζύγου ατόμου με αναπηρία ή χρόνια πάθηση με ποσοστό αναπηρίας από 50 % και άνω. Προτείνουμε την άμεση αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος με τη θέσπιση σχετικής διάταξης.


Β. Στην παροχή πιστοποίησης στους καταρτιζόμενους με αναπηρία επί ίσοις όροις, και πιο συγκεκριμένα:

i) Την ένταξη των Εργαστηρίων Ειδικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ε.Ε.Ε.ΕΚ.) στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, την αναγνώριση της ισοτιμίας του απολυτηρίου των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. με το απολυτήριο Γυμνασίου και τη δυνατότητα εγγραφής των αποφοίτων των Ε.Ε.Ε.ΕΚ. σε ΕΠΑ.Λ., σε ΕΝ.Ε..Ε.ΓΥ.-Λ., σε Ε.Σ.Κ. που απευθύνονται στον γενικό πληθυσμό ή σε Ε.Σ.Κ. για άτομα με αναπηρία, καθώς οι δομές αυτές μέχρι σήμερα είναι αδιαβάθμητες με αποτέλεσμα τα άτομα με αναπηρία να μην μπορούν να πιστοποιήσουν τα προσόντα που αποκτούν κατά τη φοίτησή τους σε αυτές.

ii) Την ένταξη της «Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης Ατόμων με Αναπηρία» (Σχολή Ατόμων με Αναπηρία Αθηνών) και του «Εκπαιδευτικού Κέντρου Επαγγελματικής Κατάρτισης Εφήβων και Νέων με Ειδικές Ανάγκες Θεσσαλονίκη» της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ) στο Εθνικό Σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης προκειμένου οι απόφοιτοί τους να μπορούν να πιστοποιούν τα προσόντα που αποκτούν και έτσι να διευκολύνεται η ένταξή τους στην αγορά εργασίας, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τη μη εγγραφή στις δομές αυτές ατόμων με αναπηρία που μπορούν να φοιτήσουν σε γενικές δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και αυτό διότι εάν δεν υπηρετήσουμε με θεσμικό τρόπο τη συμπερίληψη στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση -που υπαγορεύεται από τον ν.4074/2012 με τον οποίο κυρώθηκε από την Ελληνική Βουλή η Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες- δεν υπηρετούμε επί της ουσίας την ισότιμη ένταξη των ατόμων με αναπηρία στην αγορά εργασίας, και κατ’ επέκταση την αύξηση της συμμετοχής τους στον ενεργό πληθυσμό της χώρας.

Τέλος παρακαλούμε όπως κληθεί εκπρόσωπός μας στην Επιτροπή κατά τη συζήτηση του εν λόγω Σχεδίου Νόμου προκειμένου να σας παρουσιάσει αναλυτικά τις ως άνω προτάσεις μας. 


Χρησιμοποιούμε cookies σε αυτόν τον ιστότοπο για την εξατομίκευση του περιεχομένου και την ανάλυση την επισκεψιμότητας. Παρακαλούμε, αποφασίστε εάν επιθυμείτε την αποδοχή των cookies στην ιστοσελίδα μας.