Γενικά Άρθρα
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 6 (αναλυτική έκδοση)
Ζητήματα για τα άτομα με αναπηρία σε σχέση με το ψηφιακό περιβάλλον
Κάθε άτομο είναι μοναδικό. Οι άνθρωποι έχουν διαφορετικές ικανότητες, δεξιότητες, εργαλεία, προτιμήσεις και προσδοκίες που μπορούν να επηρεάσουν την πρόσβαση και την χρήση ψηφιακών περιβαλλόντων. Για παράδειγμα:
Δυσκολίες που σχετίζονται με την ηλικία: Πολλοί άνθρωποι αναπτύσσουν περιορισμούς που σχετίζονται με την ηλικία. Ενώ μοιράζονται τις ίδιες λειτουργικές απαιτήσεις με άλλα άτομα με αναπηρίες, μερικές φορές υπάρχουν σημαντικές διαφορές στη χρήση υποστηρικτικών τεχνολογιών, στο...
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 5 (αναλυτική έκδοση)
Ζητήματα για τα άτομα με αναπηρία σε σχέση με το δομημένο περιβάλλον
Ο χρήστης ενός περιβάλλοντος μπορεί να συναντήσει δυσκολίες σε διάφορες φάσεις, όπως κατά την προσέγγιση και την είσοδό του στο περιβάλλον, στην προσπάθεια να προσανατολισθεί μέσα στο περιβάλλον και να επιλέξει τον προορισμό του, κατά τη διαδρομή προς τον προορισμό του, κατά την προσπάθειά του να χρησιμοποιήσει υποδομές, υπηρεσίες και εξοπλισμό που συναντά στο δρόμο του, κ.λπ. Κάποιοι μπορεί να δυσκολεύονται λιγότεροι και...
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 4.10 (αναλυτική έκδοση)
Καθολικός Σχεδιασμός
Για πολλά χρόνια, η σχεδίαση του περιβάλλοντος (δομημένο περιβάλλον, υποδομές, προϊόντα, υπηρεσίες κ.λπ.) βασίστηκε στη λογική της «μια σχεδιαστική λύση για όλους» (one-size-fits-all approach) με βάση τις ανάγκες και προτιμήσεις του «μέσου χρήστη». Δηλαδή, δημιουργούσαμε και υλοποιήσουμε σχεδιασμούς για ένα χρήστη που βλέπει, ακούει και επικοινωνεί «κανονικά», που μπορεί να περπατήσει, να τρέξει, να σηκώσει και να μετακινήσει πράγματα, για έναν χρήστη μέσου ύψους, βάρους, κ.λπ.
Όμως, ο «μέσος χρήστης» ένα ιδεατό κατασκεύασμα,...
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 4.9 (αναλυτική έκδοση)
Εμπειρία χρήστη
Η έννοια «εμπειρία (του) χρήστη» (αγγλ. user experience ή UX) είναι ευρύτερη αυτών της προσπελασιμότητας, της προσβασιμότητας και της ευχρηστίας. Έχει να κάνει με τον ο τρόπο με τον οποίο ένας χρήστης βιώνει συνολικά ένα προϊόν, σύστημα ή υπηρεσία. Η εμπειρία χρήστη αφορά όλες τις πτυχές της αλληλεπίδρασης μεταξύ του τελικού χρήστη με έναν πάροχο, τις υπηρεσίες του και τα προϊόντα του και περιλαμβάνει τις αντιλήψεις ενός ατόμου για τη χρησιμότητα, την ευκολία χρήσης και την...
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 4.7 (αναλυτική έκδοση)
Προσπελασιμότητα & Προσβασιμότητα
Προσπελασιμότητα
Ο όρος η «προσπελασιμότητα» (αγγλ. approachability), αν και παρόμοιος με τον όρο «προσβασιμότητα», ουσιαστικά διαφέρει από τεχνική άποψη. Ένα περιβάλλον ή ένα στοιχείο του περιβάλλοντος προσδιορίζεται ως «προσπελάσιμο», όταν προσφέρεται στον χρήστη η δυνατότητα να το προσεγγίσει[1] (να φτάσει σε θέση να ξεκινήσει τη χρήση) και να απομακρυνθεί από αυτό (να φύγει μετά τη χρήση), χωρίς να συναντήσει εμπόδια.
Ένας πιο «τεχνικός» ορισμός: Η προσπελασιμότητα ενός περιβάλλοντος ή ενός στοιχείου στο περιβάλλον (καθ-) ορίζεται...
[18.05.2023]
Οδηγός ΤΒ: Κεφάλαιο 4.6 (αναλυτική έκδοση)
Περιβάλλον
Με τον όρο «περιβάλλον» συνήθως νοείται οτιδήποτε μας περιβάλλει είτε αφορά σε φυσικούς είτε σε ανθρωπογενείς παράγοντες και στοιχεία. Είναι ο συνδυασμός των φυσικών, γεωγραφικών, βιολογικών, κοινωνικών, πολιτιστικών και πολιτικών συνθηκών που περιβάλλουν ένα άτομο ή οργανισμό καθορίζοντας τη μορφή και τη φύση της ζωής του.
Το «φυσικό περιβάλλον» (αγγλ. natural environment) με την ευρύτερη έννοια, είναι ισοδύναμο με τον φυσικό κόσμο. Η εξέλιξή του εξαρτάται κυρίως από τη δράση φυσικών παραγόντων (π.χ. βροχή, αέρας)....